Hasna vlot niet: dag Gaza-vloot, hallo politiek-correctheid (Dutch)

 

June 29, 2011 |By Neal Lachman | Politeia Libertas

Met vrienden als Hasna El Maroudi heeft de Palestijnse kwestie Israël niet nodig om haar kapot te krijgen. Vandaag publiceerde Hasna een stuk op Joop.nl waarin ze uitlegt waarom ze afscheid nam van de Gaza-vloot, ze zat daar voornamelijk als activist. Zo stelt ze:

Hoewel ik van plan was een reportage te maken voor Uitgesproken Vara en met regelmaat op Joop te berichten over de reis, zat ik er voornamelijk als activist.

Maar bij het lezen van haar klaagzang leek het meer op een stukje mislukt undercoverjournalisme dan mensenrechtenactivisme. Ik geloof geen biet van haar goed gemeendheid. Sterker nog, zowaar ik een beetje verstand heb van het menselijk brein, denk ik dat Hasna dit alles zo heeft bedacht. Een slim publiciteitsstuntje om zich bij weet-ik-veel-wie in te likken. Omdat ik het positieve en de integriteit niet kan inzien van Hasnas stukje, en omdat ik alleen maar schade berokkent zie worden aan de Palestijnse kwestie, besloot ik dit stukje te schrijven.

Ik wist niet van het bestaan van Hasna af (behalve een tweet vorig week over haar aanstaande vloottocht van haar collega Francisco van Jole), dus na het lezen van haar stukje besloot ik nader onderzoek te doen. Ik heb eveneens mijn netwerk aan het werk gezet om feiten en zaken op te zoeken over wat zij allemaal beweerde. Net vers van de pers is een blog van DocJazz (chirurg, jazzmuzikant, Palestijns vluchteling en Nederlands ex-immigrant). Hij schrijft over Hasnas stukje:

Een enkele blik op het artikeltje roept al direct een beeld op van verdachtmaking van de Flotilla. Hier volgen enkele voorbeelden: “de aanwezigheid van figuren of organisaties waar ik niks mee te maken wil hebben”, “Stichting Nederland-Gaza claimt volledig transparant te zijn”, “Dat er iets te verbergen valt, blijkt”, “leidt tot een sfeer van achterdocht”, “zeer kwalijke zaak”, “gevaarlijke actie”, “Hamas, en daar wil ik juist niets mee te maken hebben”, “organisatie de plank volledig misslaat”.

En zo is het; dat is wat Hasna spuit: verdachtmakingen.

Ik heb Hasnas relaas onderverdeeld in de volgende constateringen cq beweringen die zij maakt:

  1. Ik wilde exact weten wie er allemaal mee zouden varen op de Nederlands/Italiaanse boot en wilde de mogelijkheid hebben hen allemaal van te voren te ontmoeten.
  2. Meermalen heb ik gevraagd om een – voorlopige – lijst van alle opvarenden… Ondanks aandringen kreeg ik de lijst pas toen ik al had besloten terug te keren naar Nederland. Te laat.
  3. Het bleef onduidelijk hoe de financiering van de boot geregeld is.
  4. Dat er iets te verbergen valt blijkt uit de aanwezigheid van Amin Abou Rashed. Volgens diverse media is hij het ‘Hamas-kopstuk’ in Nederland.
  5. Komt bij dat de UNHCR, een tak van de VN, die in eerste instantie (zo is ons activisten gemeld) de goederen onder de bevolking zou verspreiden, zich heeft teruggetrokken… Rest er slechts één: Hamas. En daar wil ik juist niets mee te maken hebben.

Zo op het eerste oog lijkt dat allemaal wel duidelijke taal, en heeft Hasna gelijk. Maar dit is geen picnic, dat wist ze. En dat ze dat wist is volgens mij de voornaamste reden dat Hasna zich heeft teruggetrokken. Het werdt haar te heet onder de voeten. Hasna wilde niet als een held-op-sokken worden gezien, dus kwam ze met een groot onzinverhaal om haar lafheid te verhullen. En het voordeel ervan is dat ze dan ook nog eens politiek-correct bezig is. Zo dan, twee vliegen in een klap. Het is lullig dat ik het zo stel, maar zo denk ik erover. Bovendien is Hasna beter ingevoerd in de journalistiek en heeft ze een beter en groter netwerk dan ik. Toch heb ik feiten kunnen achterhalen en logica kunnen gebruiken die Hasna vreemd zijn.

Wie vaart gezellig mee?

Hare majesteit Hasna wilde weten wie er meevaarde, maar nog belangrijker was om hen een audiëntie te verlenen. Je gaat tenslotte niet elke dag leuk varen. De activiste Hasna zou het geen ruk schelen wie op de boot zit, als ze maar zeker weet dat ze geen dolkstoot in de rug geven. That’s it, that’s all. De journaliste Hasna zou haar nieuwsgierigheid onderdrukken, of wilde ze voor Uitgesproken en Joop allerlei smeuïge/sensationele profieltjes willen maken? We zullen het nooit weten.

Het lijstje kwam te laat!

Uiteraard was er geen mogelijkheid meer om haar terugvlucht te annuleren, haar belangrijke etentjes en afspraken (die ze snel had ingepland had sinds ze besloot terug te gaan) af te zeggen. Haar terugkeer was onomkeerbaar. Zo erg was ze begaan met de Palestijnse kwestie.

Financiering van de boot

Hasna moraliseert dat de organisatie transparant moet zijn om het vertrouwen van wantrouwend Nederland te winnen. Alle nadelige gevolgen daarvan (minder giften) maar op de koop toe moeten worden genomen. Ja, gesproken als een echte actievoerster die voor medicijnen in Gaza moet zorgen. Als de financiering bekend wordt gaat volgend jaar een vertrouwend stelletje PVV’ers mee! Of was het toch de undercoverjournaliste die hier sprak en allerlei niet direct relevante zaken eiste?

Ik heb altijd willen weten wie de aandeelhouders zijn van Shell. Dat is pas handig om te weten als activiste (Nigeria, anyone?). Hasna, ga er achter aan meid!

Die gevaarlijke haatbaard Amin Abou Rashed!

Ik kende meneer Amin Abou Rashed niet. Zoals Hasna het overbrengt lijkt het wel alsof deze engerd dagelijks zelfmoordaanslagen pleegt. Even navraag gedaan, en wat blijkt? Hasna weet wikipedia te vinden. Alles wat ze schrijft staat op wikipedia. Van zo’n haatbaard zou elk moderne moslima bang worden. Toch vreemd dat deze engerd door de altijd politiek-correcte Israël al na twee dagen werd vrijgelaten nadat hij vorig jaar werdt gearresteerd. Dat de Israelische regering geen reden ziet om uberengerd Abou Rashed levensland of zelfs drie dagen vast te houden zegt meer dan een miljoen artikelen over haatbaard Abou Rashed.

Dus Hasna, je goedkope roddelpraat over een zogenaamd gevaarlijk iemand is niet alleen ondermaats journalistiek gelul, maar zelfs de Israëliërs lachen je in je gezicht uit om je beweringen.

De UNHCR, het heilig boontje

Uiteraard is de UNHCR goed bezig in de rest van de wereld, zelfs in Palestina. Maar zo simpel is het allemaal niet. Dit is politiek, geen kaartspelletje. In een vurig betoog, Summer Camps? When will the UN bring Humand Rights to Palestine, geeft activist OccupiedPalestine een overzicht van de stand van zaken en schrijft:

For over 63 years now, the “United Nations” support not only the Palestinians with the sacks of food, also the strong Palestinian men keep dragging them to what is left of their homes but mainly, UN forfills the shahawaat (desire) of the “State of Israel” to sustain this situation.

For the status of refugee as well as relief are supposed to be temporary. Not 63 years. In stead of endorsing the law, regulations, higher International Law and Human Rights, they keep avoiding this issue and not bring in the rights and liberties, but more sacks. Nicer sacks. 63 years of sacks.

Dat de UNHCR zich al 63 jaar terugtrekt uit de realiteit zal Hasna wel onbekend zijn. Maar dacht zij nu echt dat ze niet in de schaduw van de Hamas zou zitten als ze in Gaza aankomt? Dat feit alleen al laat zien dat Hasna onzin uitkraamt.

Bovendien is Hamas tegenwoordig een belangenbehartiger van de Palestijnse kwestie. Ze zijn democratisch gekozen door mensen uit Gaza, dezelfde mensen die Hasna beweerd te willen helpen. Democratie is niet altijd leuk, maar zo zitten we ook opgescheept met een stelletje PVV fascisten in Nederland. We moet het er maar mee doen.

Source & More by Neal S. Lachman at the Politeia Libertas website

Comments are closed.